Ce trebuie să ştim despre logopedie ?

                                      
  „ Limbajul este haina gândirii.”  (Samuel Butler)

Pentru a veni în ajutorul dumneavoastră voi enunţa câteva întrebări cu care poate v-aţi confruntat.   
„Ce este logopedia?”,  
„Copilul meu a fost trimis la logoped. Mi s-a recomandat să merg cu copilul la logoped. Ce presupune acest lucru ?”, 
„Copilul meu vorbeşte, dar nu poate pronunţa anumite sunete,  le inversează, le înlocuieşte sau omite; ar trebui să merg la logoped?”, 
„Am un copil tare năstruşnic; nu mă ascultă deloc, face numai ce vrea el, e foarte agitat, nu are stare o secundă. Cum ar trebui să procedez ? Este indicat să merg la un specialist? ”

Cuvântul “ logopedie” provine de la grecescul “ logos” care înseamnă cuvânt şi  ” paidea” care înseamnă educaţie. Deci logopedia se ocupă de educaţia vorbirii, iar în sens larg de studierea şi dezvoltarea limbajului, de prevenirea şi corectarea  tulburărilor de limbaj.

Scopul logopediei  este acela de a asigura, prin înlăturarea tulburărilor de vorbire, dezvoltarea psihică generală normală a persoanelor, formarea şi dezvoltarea pe măsura capacităţilor lor, de stabilirea sau restabilirea de relaţii corecte cu cei din anturaj.

Logopedia acordă atenţie în special copiilor deoarece: 
  • tulburările de vorbire au o frecvenţă mai mare ca urmare a fragilitatii aparatului fono-articulator si a sistemelor cerebrale implicate in vorbire. şi nu trebuie să se consolideze şi să se agraveze, 
  • posibilităţile de corectare sunt mult mai mari 
  • prin înlăturarea la timp a acestora se preîntâmpină apariţia altor modificări psihice şi comportamentale.
Tulburările de limbaj au un caracter tranzitoriu şi sunt corectabile, educabile, prin metode specific logopedice şi printr-o serie de procedee cu caracter general şi specific.

Orice tulburare de limbaj are tendinţa de a se agrava şi consolida în timp, ca deprindere negativă. 

Începând cu cele mai simple, tulburările de limbaj produc efecte negative asupra personalităţii si comportamentului subiectului, ele fiind trăite dramatic şi tensional pe fondul  frustrării şi anxietăţii. 

Tulburările de limbaj pot fi:
  • Tulburări de pronunţie (afectarea pronunţiei a unuia sau mai multe sunete: dislalia, dizartria, rinolalia)
  • Tulburări de ritm şi fluenta (bâlbâiala, bradilalia, tahilalia, logonevroza şi tulburări pe baza de coree)
  • Tulburări de voce (afonia, disfonia şi fonoastenia)
  • Tulburări ale limbajului citit-scris (dislexo-disgrafia, alexia si agrafia)
  • Tulburări polimorfe (afazia si alalia)Tulburări de dezvoltare a limbajului (mutism psihogen, întârziere in dezvoltarea generala a vorbirii, disfuncţii verbale asociate autismului infantil sau handicapului de intelect şi handicapului de auz)
  • Tulburări asociate unor afecţiuni de tip psihopatologic sau psihiatric (ecolalia, jargonofrazia)
  • Terapia tulburărilor de limbaj cuprinde activităţi care impun dezvoltarea armonioasă a mai multor planuri: 
  1.  Educarea stimei de sine
  2. Educarea auzului fonematic
  3. Educarea respiraţiei si a echilibrului inspir-expir (gimnastică generală, corporală, exerciţii respiratorii simple  precum barbotarea apei dintr-un pahar cu ajutorul unui pai, umflarea balonului, aburirea unei oglinzi, respiraţia în patru timpi)
  4.  Îmbunătăţirea mişcării organelor fono-articulatorii prin exerciţii speciale pentru muşchii: obrajilor, ai palatului moale,  pentru muşchii gatului, ai limbii, ai buzelor.
  5. Optimizarea orientării spatio-temporale (jocuri de cuvinte care sa cuprindă astfel de noţiuni,  jocuri in aer liber care sa necesite aplicarea celor învăţate)
  6. Realizarea unei orientări optime in schema corporala (dezvoltarea muşchilor fini ai mâinii, exerciţii de gimnastica, modelaj in lut sau plastilina, pictura, desen
  7. Optimizarea coordonării oculo-motorii în vederea realizării unui scris caligrafic (realizare de colaje, decupări, lipiri pe un contur dat)
  8. Urmărirea dezvoltării planului cognitiv si a procesului imaginative: asimilare de noţiuni de calcul mathematic, asimilare de noţiuni privind lumea înconjurătoare, activităţi de brainstorming
  9. Dezvoltarea vocabularului activ si pasiv, a limbajului impresiv si expresiv prin: exerciţii de transformare a cuvintelor  prin înlocuire de sunete sau silabe, formarea unui cuvânt nou din ultima silaba (sau sunet) a cuvântului precedent, completarea cuvintelor cu prima silaba rostita de logoped,  găsire de rime, povestiri pe diverse teme, învăţare de poezii, proverbe, ghicitori
  10. Terapie specifica vizând corectarea discalculiei (dificultatea in realizarea calculului matematic).
  11. Realizarea de programe individualizate, in funcţie de specificul nevoilor fiecărui pacient.
  12. Oferire de consiliere familiei pacientului, ajutând astfel la o mai buna înţelegere a nevoilor bolnavului.
Timpul necesar recuperării sau si corectării limbajului ţine atât de capacitatea de învăţare a copilului, de particularităţile psihice, emoţionale ale copilului, cât şi de echipa de lucru (logoped, părinţi, alte persoane care se ocupă cu îngrijirea şi educarea copilului).

În cazul în care aveţi un copil care este foarte agitat, nu este atent , nu duce la bun sfârşit activităţile începute, are probleme de atenţie, nu vă ascultă, există doua posibilităţi: fie este hiperactiv sau cu ADHD, fie este o problemă de comunicare şi atitudine faţă de copil.

În situatia  în care vă regăsiţi într-una din situaţiile prezentate şi doriţi să găsiţi răspunsuri şi soluţii pertinente la dificultăţile apărute,  parintii trebuie sa se prezinte cu copilul la consultul unui psiholog specializat in logopedie.

Trebuie  să ajutăm copiii să gândească, să se dezvolte jucându-se cu limbajul!  Trebuie să ajutăm copiii să crească, să se comporte , să se exprime, să se pună în valoare folosind un limbaj corect, coerent, adecvat contextului!

În acest sens, vă ajutăm să găsiţi pentru copilul dumneavoastră cel mai eficient mod de a depăşi cu succes problemele datorate tulburărilor de limbaj si comportamentale.

Autor: Felicia Anton - Psiholog şcolar, Logoped specializat,  Psihopedagog specializat - Centrul Medical Mediclass; Str. Sf. Elefterie nr. 47-49, Sector 5, Bucuresti; Tel:021-4120128; 021-4120129; 021-4102727;  programari@mediclass.ro; www.mediclass.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu