“Trezește-te Europa – nu adormi la volan”

Apneea este o întrerupere temporară a respiraţiei. Persoanele care suferă de apnee în somn se opresc din respirat în mod repetat în timpul somnului (de mai mult de 5 ori pe ora de somn), pentru intervale cuprinse între 10 secunde şi un minut sau chiar mai mult.

Apneea obstructivă este cauzată de ocluzii ale căilor aeriene superioare. Apneea apare când musculatura gâtului şi a limbii se relaxează în timpul somnului şi blochează parţial căile aeriene. Printre factorii de risc cel mai des întâlniţi se numără obezitatea, o circumferinţă a gâtului (numărul de la cămaşă) de peste 43 cm la bărbaţi si 37 cm la femei, polipii şi amigdalele mărite (mai ales la copii).

La aceşti pacienţi, cantitatea de oxigen care ajunge în organism scade ca urmare a fiecărei pauze de respiraţie (apnee), iar concentraţia de bioxid de carbon din sânge poate creşte; în acest context, apare o multitudine de consecinţe cardiovasculare şi metabolice, dar şi o trezire parţială cu durată de câteva secunde ("microtrezire"), cu rol protectiv, însoţită de un sforăit puternic şi o inspiraţie bruscă. Aceste "microtreziri" rămân neobservate de către pacient, dar produc o superficializare a somnului. Slaba calitate a somnului se răsfrânge a doua zi asupra vieţii pacientului.

Pacienţii care suferă de apnee în somn se simt adesea extrem de obosiţi şi somnolenţi în timpul zilei, iar capacitatea lor de concentrare şi performanţa diurnă suferă drastic.

Pe termen lung, desaturările repetate dăunează grav organelor vitale. Apneea în somn netratată duce la complicaţii precum tensiunea arterială, afecţiunile cardiace sau atacul cerebral.

Societatea Română de Pneumologie împreună cu Institutul de Pneumoftiziologie "Marius Nasta" din Bucureşti au lansat campania “Trezeste-te Europa – nu adormi la volan”. Aceasta îşi propune să tragă un semnal de alarmă în rândul conducătorilor auto predispusi la Sindromul de Apnee în Somn (SASO), cu atât mai mult cu cât datele statistice existente la nivel european indică faptul că frecventa accidentelor rutiere este mai mare de 7 până la 12 ori la conducătorii care prezintă SASO. Accidentele rutiere repetitive sunt de asemenea mai frecvente la pacienţii cu SASO (31% versus 6%), aproximativ 50% dintre accidentele de pe autostrăzile din Germania fiind cauzate de această boală.

“Lipsa somnului sau o calitate proastă a somnului are un impact negativ pe termen scurt şi lung asupra sănataţii pacienţilor şi se poate asocia cu: obezitate, diabet, slăbirea sistemului imunitar, unele cancere şi apariţia condiţiilor favorizante ale depresiei sau anxietăţii” spune Prof. Dr. Florin Mihălţan – Preşedintele Societăţii Române de Pneumologie.

Dr. Oana Deleanu- Preşedintele Secţiunii de Somnologie din cadrul Societăţii Române de Pneumologie- a evidenţiat importanţa diagnosticării şi a tratamentul SASO în reducerea numărului de accidente rutiere, în condiţiile în care conform directivei EU (Journal Officiel 24/08/91 No. L237/1-24) privind bolile incompatibile cu acordarea permisului de conducere, SASO nu este menţionat ca făcând parte din aceasta categorie.

Domnul Titi Aur, invitat special al conferinţei , multiplu campion la raliu, a evidenţiat importanţa unui somn de calitate în păstrarea timpilor optimi de reacţie, în timpul şofatului.

Ce este sindromul de apnee în somn?

Apneea obstructivă în somn este cea mai comună formă de apnee manifestată în timpul somnului; există şi alte tipuri de apnee în somn, mai rare, dar care pot cauza simptome similare.
  • Studii clinice, care au avut ca subiecţi şoferi profesionişti, au demonstrat următoarele:Media accidentelor creşte la şoferii fără sindrom de apnee-hipopnee în somn de tip obstructiv.
  • Anumiţi factori de risc au fost asociaţi cu accidentele rutiere.
  • În România, campania de prevenire a accidentelor rutiere “Preţuieşte Viaţa”, desfăşurată în judeţul Ialomiţa la începutul anului 2013, a evidenţiat că dintr-un total de 88 de accidente rutiere grave, soldate cu 73 de răniţi grav şi 46 de persoane decedate, cauzele favorizante ale producerii evenimentelor rutiere au fost:adormirea la volan - 15 accidente grave cu 17 persoane rănite grav şi 16 persoane decedate
  •  lipsa de disciplină a pietonilor - 11 accidente, 14 persoane rănite grav şi 8 persoane decedate
  •  viteza neadaptată la condi.iile de drum - 9 accidente grave, în care au fost 8 răniţi grav şi 4 decedaţi.
Cum se tratează sindromul de apnee în somn ( SASO)?

Cel mai comun tratament prescris pentru apneea obstructivă în somn este un aparat CPAP.

CPAP este o prescurtare din limba engleză: Continuous Positive Airway Pressure (presiune pozitivă continuă în căile aeriene). Acest tip de aparat furnizează presiune prin intermediul unei măşti confortabile pe care pacientul o poartă în timpul nopţii. Masca este fabricată dintr-un silicon moale şi poate fi fixată cu o curea reglabilă. Presiunea furnizată de aparat menţine căile respiratorii deschise, eliminând astfel apneea în somn şi asigurând o respiraţie normală pe tot timpul nopţii.

Abilitatea de a conduce masina revine la normal după tratamenul cu CPAP.

Campania “Trezeste-te Europa – nu adormi la volan” este dezvoltată de către Societatea Europeană de Somnologie şi implementată în 19 ţări europene, printre care şi România. Această campanie î.i propune sensibilizarea conducătorilor auto, în ceea ce prive.te gravitatea problemei reprezentate de somnolen.a la volan (de orice cauză dar şi a celei favorizate de patologiile din timpul somnului, în special sindromul de apnee în somn de tip obstructiv). În acest sens, a fost dezvoltat un chestionar pe tema „Somnolen.a .i accidentele rutiere”, care are ca principal obiectiv identificarea mai multor date despre această afec.iune.

Chestionarul este disponibil şi în limba română şi ar trebui completat de orice conducător auto din România. 

Chiar daca acesta nu are probleme cu somnolenţa la volan, popularizarea acestui chestionar poate ajuta la identificarea celor care au aceste probleme şi la tratarea lor corespunzătoare, având drept consecinţă creşterea siguranţei traficului rutier în ţara noastră, trafic în care suntem implicaţi cu toţii, şoferi şi pietoni, tineri sau bătrâni, sănătoşi sau bolnavi, zi de zi. 

Chestionarul este accesibil la http://www.esrs.eu/sleepstudy.html si pe pagina de Facebook la adresa https://www.facebook.com/SocietateaRomanadePneumologie.
Colectarea de date este deschisă până la sfârsitul lunii august.

Sursa: Mediamed

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu